Een website als zzp'er; wat moet erop staan?

Website voor zzp'ers en freelancers

Als zzp’er (zelfstandige zonder personeel) wil je een website die voor je werkt; eentje die opdrachten binnenhaalt en die geld oplevert in plaats van geld kost. Maar hoe krijg je dit voor elkaar en wat moet er dan op zo’n website staan? In dit artikel een aantal tips en voorbeelden.

Website maken als zzp’er

Tegenwoordig zijn er bijna ontelbaar mogelijkheden als je een website wilt maken als ondernemer. Ga je zelf aan de slag of besteed je de website uit?

Website zelf maken

Als je nog geen website hebt is het verleidelijk om zelf je website te maken. Het is goedkoop, er zijn genoeg gratis tools online te vinden, maar bedenk ook dat dit veel tijd kan gaan kosten. Vooral als je nooit eerder een website hebt gemaakt kan het een technisch avontuur worden.

Website laten maken

Liever je website laten maken? Je houdt dan tijd over die je aan je eigen klanten kan besteden. Als je een specialist inschakelt ben je er verder zeker van dat je een professionele website krijgt.

Maak hierbij een keuze die bij jou past. Heb je weinig budget maar veel tijd over? Dan kun je eerst proberen zelf een website te bouwen. Heb je liever een professionele website en zelf niet veel tijd? Schakel dan een expert in.

Hoe wil je je website inzetten?

Website als online visitekaartje

Ten eerste is het belangrijk om je bedrijf een gezicht te geven. Een website is hier heel geschikt voor, omdat je veel verschillende soorten media (bijvoorbeeld tekst, afbeeldingen en video) op je website kunt plaatsen. Verder laat je zien wie je bent en wat je doet. Eventueel geef je een overzicht van afgeronde projecten en maak je gebruik van een contactformulier, zodat potentiële klanten contact met je op kunnen nemen. Natuurlijk alles in jouw eigen vormgeving; eentje die past bij je huisstijl.

Website als verkoopkanaal

Natuurlijk kan je je website ook inzetten als verkoopkanaal. Met een webshop verkoop je je producten online of biedt je jouw diensten aan. Met je website kun je een gigantisch publiek aantrekken, je kunt je producten eenvoudig in heel Nederland of zelfs wereldwijd aanbieden.

Website als contentkanaal

Maak je veel eigen content? Zoals instructievideo’s of blogartikelen? Dan kun je je website inzetten als extra kanaal. Naast social media zoals Instagram of YouTube kun je je website gebruiken om je content te delen. Als je veel inhoud van hoge kwaliteit deelt, zou je deze zelf kunnen aanbieden in abonnementsvorm, zodat mensen moeten betalen om jouw content te kunnen bekijken.

Welke pagina’s heb je nodig op je website?

Als je een website maakt is het handig om van te voren te bedenken wat voor pagina’s je nodig hebt en wat voor inhoud daar (ongeveer) op komt. Je hoeft niet van te voren je hele website uit te schrijven, maar het is wel handig om te bedenken wat je wilt vertellen per pagina. Je zou ook alvast een overzicht kunnen maken van alle pagina’s die je op je website wilt plaatsen.

Hieronder vind je een klein overzicht met handige pagina’s die niet mogen ontbreken op jouw website als ondernemer:

Homepage: kort en krachtig

De homepage is misschien wel de belangrijkste plek op je website. Je bezoekers komen hier op terecht als ze jouw domeinnaam intypen of op een link klikken (bijvoorbeeld vanuit Google). Maak een samenvatting van de rest van je website. Zet in een aantal woorden neer wat je doet en zorg dat mensen een actie kunnen uitvoeren (een zogenaamde call-to-action) zoals contact met je opnemen.

Diensten- of productpagina

Dit is de pagina waar je uitlegt wat je doet, je verkoopt of welk probleem je oplost. Deze pagina is waarschijnlijk voor jou het belangrijkst, hier moet je de bezoeker weten te overtuigen. Per product (of dienst) maak je één pagina en zorg je voor focus. Ook hier zorg je ervoor dat de klant één duidelijke actie kan doen (bijvoorbeeld een offerteaanvraag doen of contact opnemen).

Vertel wat over je bedrijf op je over-pagina

Bezoekers willen weten met welke ondernemer ze te maken hebben en willen het gezicht achter je bedrijf zien. Vooral als zelfstandige mag je op deze pagina best persoonlijk overkomen. Maar hou het altijd professioneel en probeer van je bezoeker een klant te maken.

Contact: praktische informatie

Misschien wel net zo belangrijk als de homepage; op de contactpagina staan je contactgegevens. Denk hierbij aan:

  • Telefoonnummer
  • E-mailadres
  • Postadres (ook als je vanuit huis werkt)

Eventueel kun je een contactformulier op je website plaatsen die mensen direct kunnen invullen en je linkjes naar social media plaatsen.

Extra pagina’s

Hiernaast zijn er nog een aantal optionele pagina’s. Denk bijvoorbeeld aan een blog of een portfolio waarin je afgeronde projecten laat zien. Zorg er ook voor dat je een privacyverklaring, disclaimer en algemene voorwaarden op je website zet. Zo zijn deze door iedereen makkelijk na te lezen.

Voorbeelden van goede zzp’er websites

Hieronder een aantal voorbeelden van goede websites voor ondernemers en freelancers.

Zzp website projectondersteuner

AB Project Support

Anne-Beth Broeders is een projectondersteuner die als freelancer werkt en helpt bedrijven met structuur aanbrengen en ontzorgen. Op haar website AB Project Support is duidelijk te lezen wat ze doet, is informatie over Anne-Beth te lezen en is ook een lijst met klanten te zien, inclusief klantervaringen. Onderaan elke pagina is een duidelijke call-to-action te zien, waarmee makkelijk contact opgenomen kan worden.

Freelance designer website

Rick Bossenbroek

In één oogopslag is het duidelijk wat Rick Bossenbroek doet: hij maakt websites van ontwerp tot realisatie. Verder biedt Rick 4 diensten aan op één overzichtelijke pagina. Ook laat hij afgeronde projecten zien op zijn portfolio. Ten slotte staan zijn contactgegevens op elke pagina onderaan, waardoor contact opnemen eenvoudig is.

Coach zzp website

Sarah Jenks

Sarah Jenks is een coach die vrouwen helpt met hun persoonlijke en professionele leven. De website van Sarah komt heel persoonlijk over. Dit komt onder andere door de vele foto’s maar ook door het persoonlijke verhaal wat ze vertelt op haar pagina’s. Door herkenbare situaties te delen spreekt de website de bezoeker goed aan. Naast de traditionele pagina’s heeft de website van Sarah Jenks ook een blog.

Webshop zzp er

Happy Towels

Happy Towels is een website die handdoeken verkoopt die in Turkije worden geweven. Deze webshop is iets commerciëler dan de ZZP'er websites van hierboven, maar maakt nog steeds een vriendelijke indruk. Ook op deze website worden veel foto’s gebruikt wat het bedrijf een authentieke uitstraling geeft. De over-ons pagina geeft een kijkje achter de schermen en vertelt een uniek verhaal.

Website freelance hondentrainer

Hondenopvang DeWi

Door de foto’s van honden en voetafdrukken is het direct duidelijk waar deze website over gaat. Hondenopvang DeWi verzorgt naast opvang ook trainingen voor honden. De foto’s die Deborah actief met de honden laat zien maakt de website persoonlijk. De pagina ‘Voor wie’ maakt duidelijk welke honden welkom zijn op de opvang. Ook op deze website is er een duidelijke call-to-action aanwezig waarmee makkelijk contact opgenomen kan worden.

Een website voor jouw bedrijf laten maken?

Own Identity heeft meer dan 12 jaar ervaring met het maken van websites. We werken vaak met zzp’ers en andere ondernemers.

Bij het maken van een website ontwerpen we een website die bij jouw bedrijf past en nemen we ook het technische gedeelte voor onze rekening.

Meer weten? Neem contact op voor een vrijblijvende offerte.

Meer
artikelen