Je websitestructuur en navigatie opstellen in 4 stappen

Navigatie structuur website

De structuur van je website is ontzettend belangrijk. Het bepaalt hoe bezoekers over de website navigeren en hoe je inhoud is opgebouwd. Door van te voren over je websitestructuur na te denken, zorg je voor een duidelijke navigatie. Je navigatiestructuur dient als een soort fundering voor je website en helpt je met een goede SEO.

Wat is een websitestructuur?

Een websitestructuur is niets anders dan een lijstje met pagina’s, eventueel met de inhoud per pagina. Ook kan in het overzicht worden opgenomen hoe er van de ene pagina naar de andere gelinkt wordt. Door al vroeg na te denken over je interne links zet je een goede basis voor je SEO-strategie.

Hoe maak je een navigatiestructuur?

Het is niet moeilijk om een navigatiestructuur te maken. Met deze 4 stappen kom je al een heel eind:

  1. Verzamel de informatie die je op je website wilt zetten
  2. Groepeer deze informatie in categorieën die los van elkaar staan
  3. Bepaal daarna welke webpagina’s je wilt maken van deze categorieën
  4. Bepaal vervolgens welke informatie op welke pagina komt

1. Verzamel informatie

Verzamel als eerst alle informatie die je op je website wilt plaatsen. Het is hierbij belangrijk om goed na te denken over het doel van de website. Wil je bijvoorbeeld bezoekers informeren, een product verkopen of leads genereren? De navigatiestructuur moet de bezoeker helpen om dit zo makkelijk mogelijk te maken.

Door te brainstormen (met meerdere mensen) kun je veel ideeën verzamelen. Je houdt je tijdens deze activiteit nog niet bezig met de precieze inhoud en details. Verzamel al jullie ideeën en schrap, na overleg, degene die niet belangrijk zijn. Uiteindelijk blijf je over met een lijst met belangrijke onderwerpen.

2. Groepeer je informatie

Nu groepeer je alle informatie die je in de vorige stap hebt verzameld in categorieën die bij elkaar passen. Zet bijvoorbeeld al je diensten onder één kopje. Afhankelijk van wat voor website je hebt, heb je meer of minder categorieën. In een grote webshop heb je namelijk veel meer productcategorieën dan op een bedrijfswebsite. Je kunt er ook voor kiezen om met doelgroepen te werken. Zo kan de doelgroep snel vinden waar ze naar op zoek zijn.

Navigatie structuur randstad

Randstad kiest voor doelgroepen; werkzoekenden en werkgevers staan allebei in het hoofdmenu

Een andere manier van groeperen, is het verdelen van de belangrijkste acties die iemand kan uitvoeren. Door deze veelgebruikte toptaken prominent op de homepage te plaatsen, zijn deze door de bezoeker snel te vinden. Veel gemeenten werken met deze indeling, hierdoor is bijvoorbeeld snel te vinden wanneer het afval wordt opgehaald of hoe je een verhuizing moet doorgeven.

Toptaken website amsterdam

De website van Gemeente Amsterdam heeft de belangrijkste acties (toptaken) gegroepeerd op de homepage

3. Bepaal welke pagina’s je nodig hebt

Waarschijnlijk maak je van elke groep die je in de vorige stap hebt gemaakt een pagina. Maar vergeet ook de homepage, de contactpagina en de ‘over ons’ pagina niet.

Het is belangrijk dat je niet teveel pagina’s maakt. Voor een kleine website zijn 5-7 hoofdpagina’s meer dan voldoende. Zo komt de website niet te leeg over, maar houden je websitebezoekers wel het overzicht. Voor pagina’s die veel inhoud hebben, kun je weer een subpagina maken. Maak bijvoorbeeld voor elke dienst een pagina met meer informatie. Je kunt dit visueel maken door een boomstructuur voor je website te maken.

Met zo'n overzichtelijke websitestructuur zorg je ervoor dat iedere pagina zijn eigen focus heeft en dat iedere gebruiker met maximaal 3 klikken naar elke pagina kan navigeren.

Navigatie boomstructuur website

Voorbeeld van een boomstructuur met daarop de verschillende pagina’s van de website

4. Bepaal welke informatie waar komt

Nu je een lijstje hebt met alle pagina’s, kun je bepalen wat voor informatie er op elke pagina komt. Wil je bijvoorbeeld iets vertellen over je geschiedenis of wat jouw als ondernemer drijft? Dit zijn onderwerpen die je op je 'over ons' pagina kunt plaatsen. Zet dan op deze pagina de onderwerpen ‘geschiedenis’ en ‘missie en visie’. Je hoeft de inhoud van deze onderwerpen nog niet helemaal uit te schrijven, het gaat erom dat je puntsgewijs noteert welke onderwerpen aan bod komen op je website.

Na deze 4 stappen kun je de inhoud bepalen. Hier kun je een tekstschrijver voor inhuren. Denk ook aan andere media, zoals afbeeldingen, foto’s en eventueel video die je tekst ondersteunen.

Hulp nodig bij je navigatiestructuur voor je website?

Zoals je leest is het belangrijk om een goed na te denken over je websitestructuur, voor zowel de bezoeker als voor zoekmachines. Wij bij Own Identity denken graag met je mee over je navigatiestructuur en over de inhoud van je website. Neem contact op voor een vrijblijvende offerte.

Meer
artikelen