Wat is een call to action?
Een call to action (CTA) is een oproep tot actie. Dit kunnen verschillende acties zijn, zoals het downloaden van een whitepaper, het kopen van een product of het bellen van een telefoonnummer. Een CTA is vaak de tekst die in een link of knop staat.
Deze call to action is de belangrijkste actie op je website. Op sommige pagina’s heb je een ander doel, maar vaak zul je maar één doel hebben. Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen je actie uitvoeren is het belangrijk dat deze makkelijk te vinden is, en de actie duidelijk is voor je bezoekers. In dit artikel lees je hoe je jouw call to action kunt verbeteren.
Is het doel van je website nog niet helemaal duidelijk? Lees ons artikel 3 tips om te starten met je website
Tips voor een goede CTA-knop
1. Maak je call to action goed klikbaar
Een goede call to action is goed zichtbaar en maakt gebruik van voldoende contrast. Hierbij kan je denken aan het kleurgebruik (van zowel de knop zelf als de tekst die erin staat), maar ook de grootte van de knop. Zorg ook voor genoeg witruimte, zowel rondom de knop als in de knop zelf, zodat de aandacht vanzelf naar de knop gaat. Je CTA moet verder goed leesbaar zijn en gemakkelijk aan te klikken, ook op mobiel.
2. Maak je call to action niet te lang
Zorg voor een korte tekst (2 tot 5 woorden). Hoe korter de tekst hoe makkelijker deze is te begrijpen. Zet dus geen volledige zinnen in je call to action knop, maar maak deze zo kort mogelijk. Als je meer informatie wilt vertellen die de actie verduidelijken, kun je dat boven of onder de knop zetten.
3. Gebruik een actieve schrijfstijl
Zoals je misschien al in de voorbeelden hierboven hebt gezien is het belangrijk om een actieve schrijfstijl te gebruiken. Bij een actieve schrijfstijl gebruik je een werkwoord en vermijdt je woorden zoals ‘willen’, ‘worden’ en ‘zullen’. De werkwoorden in de voorbeelden hierboven werken actief; abonneren, shoppen, downloaden, boeken en weten. Maak de tekst persoonlijk door ik, mij, ons of wij te gebruiken.
4. Experimenteer en meet je resultaten
Durf te experimenteren. Probeer eens een andere achtergrondkleur of pas de tekst aan. Kijk hoe je resultaten veranderen zodat je een zo’n hoog mogelijke conversie behaalt.
CTA-knop voorbeelden
Coolblue
Coolblue maakt gebruik van een groene CTA-knop die goed contrasteert met de huisstijlkleuren blauw en oranje. Hierdoor valt de knop goed op. Naast de tekst ‘In mijn winkelwagen’ gebruikt Coolblue een icoontje, zijn de randen van de knop afgerond en maakt de webwinkel gebruik van een subtiele schaduw. Hierdoor is het duidelijk dat de knop kan worden aangeklikt. Onder de call to action staan twee secundaire acties (ophalen in de winkel en bewaar voor later). Ook deze call to actions zijn actief geschreven. Boven en onder de CTA staat extra informatie die twijfels rondom het bestellen wegnemen. Hierdoor geeft Coolblue al direct antwoord op eventuele vragen.
HelloFresh
De call to action van HelloFresh valt goed op door de donkergroene achtergrondkleur met daarop witte tekst. De tekst ‘Bestel jouw box’ is persoonlijk, actief en kort. Rondom de knop is voldoende witruimte, en erboven staat uitleg over hoe vaak de maaltijdbox wordt bezorgd. Een subtiele schaduw maakt het extra duidelijk dat de knop klikbaar is.
Netflix
De belangrijkste actie is het aanmaken van een nieuw account: het witte invoerveld en de rode knop ernaast vallen goed op tegen de donkere achtergrond. Zowel het invoerveld als de knop zijn vierkant, en hebben dus geen afgeronde hoeken. Door een pijltje toe te voegen aan de knop, is toch duidelijk dat de knop klikbaar is.
Independer
Independer heeft het hele formulier op een witte achtergrond geplaatst, wat goed contrasteert met de paarse achtergrond. De gele knop steekt fel af op de witte achtergrond. De afgeronde randjes en de shaduwrand aan de onderkant van de call to action maken nog duidelijker dat dit een klikbare knop is. De tekst ‘vergelijk zorgverzekeringen’ is kort en duidelijk.
Teksten voor je call to action waar je op wilt klikken
We hebben je net wat voorbeelden van goed ontworpen knoppen laten zien. Maar de tekst van je call to action is misschien nog wel belangrijker dan hoe ‘ie eruit ziet. ‘Lees meer’ of ‘Meer informatie’ zijn makkelijk, maar zijn vaak niet duidelijk of aantrekkelijk genoeg. Hieronder een aantal goede call to action teksten:
- Abonneer nu
- Shop de look
- Download je PDF
- Boek nu een afspraak
- Kom meer te weten
- Ontdek nu
- Bespaar direct
- Blijf lezen
- Ik ben aanwezig
- Ja, ik wil een afspraak maken
- Volg ons
- Inspireer mij
Hulp nodig bij je call to actions?
Zijn je CTA’s wel toe aan een frisse blik? Neem contact op en we helpen je aan beter converterende call to actions.