Website laten maken?

3 tips om te starten

Wil je een website laten maken? Leuk! Voordat je hiermee verder gaat zijn er een aantal dingen waar je eerst over moet nadenken. In dit artikel 3 punten waar je direct mee aan de slag kunt.

Website laten maken?

Soms heb je al een beeld in je hoofd over hoe je website eruit moet gaan zien, of zelfs wat erop moet kunnen gebeuren. Je doet er goed aan om eerst over de volgende dingen na te denken:

  • Doel van de website
  • Doelgroep van de website
  • Investering en kosten

We gaan per punt in op wat dit concreet betekent voor jou.

Meer weten over de kosten van een website?
Lees ons artikel: Wat is de prijs van een professionele website?

1. Doel van de website

Een website kan verschillende doelen hebben. Website laten maken? Afhankelijk van het doel is deze anders gestructureerd of heeft deze andere functionaliteiten. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld:

  • Bezoekers informeren
  • Verkopen van product
  • Leads genereren

Afhankelijk van het doel wordt de website anders ingedeeld. Als je iets verkoopt moeten de producten worden uitgestald, is er een winkelwagen nodig en een formulier om de adres- en factuurgegevens van de klant in te voeren. Het doel bepaalt dus voor een groot deel hoe de website werkt en eruit ziet.

Bezoekers informeren

Het doel van informeren, is dat mensen na het bezoeken van je website iets nieuws weten. Neem als voorbeeld de website van een gemeente. Na het bekijken hiervan, weet je wanneer het vuilnis wordt opgehaald. Als er veel informatie op een website staat is het belangrijk dat deze gevonden kan worden, door een zoekfunctie of de informatie overzichtelijk te presenteren.

Verkopen van producten

Online verkoop werkt vrijwel hetzelfde als verkopen in een fysieke winkel. Wel is het belangrijk dat er genoeg productinformatie wordt getoond en dat eventuele vragen direct worden beantwoord. Ook is het van belang dat de website vertrouwen uitstraalt. Lees ook eens ons eerdere blogartikel met marketingtips voor webshops.

Leads genereren

Een lead is een persoon of bedrijf die geïnteresseerd is in een dienst of product. Denk bijvoorbeeld aan het achterlaten van een telefoonnummer of e-mailadres. Leadgeneratie wordt vooral ingezet voor diensten. Leadgeneratie draait vooral om het ‘verkopen’ van de sfeer van je bedrijf en je dienst.

2. Doelgroep van de website

Nu je het doel van de website weet, kan je verder met de doelgroep. Wie zijn de mensen die je naar de website toe wilt sturen? En hoe komen ze hier terecht? Zoeken bezoekers op Google naar een specifieke dienst of heb je het vooral van mond-tot-mondreclame? En wil je alleen maar gevonden te worden via je bedrijfsnaam of ook de service/producten die je aanbiedt?

Door een profiel te maken van je (potentiƫle) bezoekers kom je erachter wat je op je website moet zetten om je doel te bereiken.

3. Investering en kosten

Een goede website is geen kostenpost, maar levert juist geld op. Door van tevoren de kosten en baten af te wegen, kun je ervoor zorgen dat een website een goede investering wordt. Laat niet direct een reusachtige website ontwikkelen met uitgebreide functionaliteiten, maar bedenk wat het minimale is wat je kunt laten ontwikkelen, wat bij je doel en je doelgroep past.

Voor het genereren van leads is een contactformulier voldoende. Als je iets wil verkopen is het belangrijk om gedetailleerde productinformatie online te zetten en vertrouwen uit te stralen met je website.

Hulp nodig bij het bouwen van je site?

Door even na te denken over je doel, doelgroep en de investering en kosten doe je belangrijk voorwerk. Heb je hierbij hulp nodig? Bij Own Identity hebben we jarenlange ervaring met het opzetten van een website-strategie. Neem direct contact op voor een vrijblijvende offerte.