Wat is de boodschap die je logo moet overbrengen?
Zoals we in ons eerdere artikel over het ontwerpen van een logo zeiden: een logo is een grafisch element dat jouw organisatie of merk vertegenwoordigt. De belangrijkste boodschap is dus de naam van jouw organisatie. Daarnaast kun je met je logo nog meer communiceren; met secundaire (minder belangrijke) doelen.
In de voorbeelden hieronder wordt dit verhaal hopelijk iets duidelijker.
Wat communiceer je met je logo?
Zodra je weet wat je wilt communiceren kun je focussen op hoe je dat wilt doen. Je kunt je boodschap op meerdere manieren visueel maken. Je kunt dit letterlijk doen, bijvoorbeeld door je bedrijfsnaam volledig uit te schrijven, of een symbool gebruiken. Een symbool is een teken of voorwerp dat iets anders uitbeeldt. Een symbool kan ook eigenschappen of betekenissen overnemen van het voorwerp en wordt daarom ook wel betekenisdrager genoemd.
Manieren om je organisatie letterlijk uit te beelden:
- Een schaar voor een kapper;
- Een cupcake voor een bakker;
- Een computer voor een elektronicawinkel.
Zoals je ziet kan dit cliché of stereotiep overkomen. Je doet er dus goed aan om dit soort clichés te vermijden. In je logo kun je wel goed je merkwaarden communiceren, dus bijvoorbeeld:
- Gezelligheid voor een cafe;
- Ontspanning voor een massagesalon;
- Betrouwbaarheid voor een advocatenkantoor.
Dit soort abstracte merkwaarden en emoties zijn veel moeilijker uit te beelden, maar het geeft wel een leuke uitdaging. Je kunt deze merkwaarden op veel manieren visueel maken.
Hoe communiceer je een boodschap met je logo?
Bovenstaande merkwaarden en emoties kun je op verschillende manieren visueel maken. Hieronder een aantal voorbeelden.
Tekst en typografie
Door je bedrijfsnaam voluit te schrijven is je logo erg herkenbaar. Door bepaalde keuzes te maken kun je de uitstraling aanpassen aan je boodschap. Kies je voor een deftig lettertype of juist een speels font? Door een vet lettertype te kiezen communiceer je betrouwbaarheid of geloofwaardigheid, terwijl een handgeschreven font persoonlijk overkomt.
Het gebruik van symbolen
Je kunt iconen of symbolen gebruiken om merkwaarden te communiceren. Een symbool is vaak een vereenvoudigde versie van een bestaand object. Hoe meer details dit beeldmerk bevat, hoe concreter het symbool wordt. Aan de andere kant kunnen details juist worden weggelaten voor een abstract symbool. Hoe abstracter een symbool is, hoe onduidelijker de boodschap kan worden. Kijk maar eens naar onderstaande voorbeelden.
Kleurgebruik
Donkere kleuren geven een heel andere uitstraling aan je logo dan felle, vrolijke kleuren. Kijk hierbij goed naar de betekenis van de kleuren die je gebruikt. Natuurlijk kun je ook zwart/wit of grijstinten kiezen voor een extra minimalistische, strakke uitstraling.
Gebruik van vormen
Rechte lijnen en rechthoeken staan voor betrouwbaarheid en degelijkheid, terwijl ronde vormen er vrolijker en speelser uitzien. Door bewust gebruik te maken van deze eigenschappen kun je jouw boodschap extra kracht bijzetten.
Voorbeelden van logo’s die succesvol een boodschap overbrengen
Toyota
Toyota is een Japans automerk en één van de grootste autofabrikanten ter wereld. Het logo van Toyota bestaat uit drie ovalen die samen een letter T vormen. De twee binnenste ovalen staan voor Toyota en zijn consumenten, ze zijn vervlochten om het onderlinge vertrouwen uit te beelden. De buitenste ovaal staat voor de wereld die Toyota omarmt. Ook is in het logo een (abstract) stuurwiel te zien.
De kleuren die Toyota gebruikt zijn fel rood, wit en zwart. De kleur rood staat voor opwinding, energie en vertrouwen. De typografie, dat bestaat uit dikke hoofdletters, gevormd uit eenvoudige geometrische vormen, draagt bij aan deze boodschap.
National Geographic
National Geographic is een tijdschrift waar voornamelijk fotoreportages van afliggende en onontdekte plekken zijn opgenomen. Het logo van National Geographic bestaat uit een rechthoek met een gele rand. Dezelfde rand is zichtbaar op elke cover van het tijdschrift en is een herkenbaar element geworden. Het beeldmerk moet een portaal voorstellen naar nieuwe plekken en staat voor verkenning, nieuwsgierigheid en (natuur)behoud.
De kleur geel staat voor optimisme, nieuwsgierigheid en intellect. De kleur geel, die vaak vrolijkheid uitstraalt past zo perfect bij het merk.
FedEx
FedEx (een afkorting voor Federal Express) is een transport- en koeriersbedrijf. Het logo ziet er op het eerste gezicht als een eenvoudig woordmerk uit, maar tussen de letters E en X zit een pijl verborgen. Deze pijl staat voor snelheid, precisie en vooruitgang.
Amazon
Amazon.com is een Amerikaans e-commercebedrijf dat allerlei producten verkoopt op zijn website. Het logo van Amazon bestaat uit een eenvoudig woordmerk met daarbij een pijltje als beeldmerk. Deze pijl wijst van de letter A naar de letter Z en beeldt hiermee uit dat ze alle producten verkopen (‘van A tot Z’). Ook is deze pijl te zien als een glimlach en staat voor het geluk van de klant na het doen van een aankoop.
Tips voor het ontwerpen van een logo met een boodschap
- Als je een woordmerk gebruikt; hou deze leesbaar. De naam van je organisatie is je belangrijkste boodschap, het is zonde als niemand deze kan ontcijferen;
- Test je beeldmerk met verschillende personen en vraag wat zij zien: het is zonde als je logo verkeerd begrepen wordt;
- Gebruik kleuren die genoeg contrast opleveren. Niet alleen op je computerscherm, maar ook op je smartphone met de zon erop of geprint op papier;
- Bij het ontwerpen van je logo begin je in zwart/wit. Zo kun je extra focussen op de vormen. Voeg pas kleur toe als je helemaal tevreden bent.
Wil je een logo laten ontwerpen? Of heb je vragen over of je logo de juiste boodschap uitdraagt? Neem dan vrijblijvend contact op