Hoe ontwerp je een logo?

4 tips voor een perfect logo

Een logo is het belangrijkste element van je huisstijl. Het geeft een eerste, belangrijke indruk. Maar hoe ontwerp je een effectief logo, die je doelgroep aanspreekt en past bij jou als bedrijf? In dit artikel geven we je een aantal tips en voorbeelden voor het ontwerpen van je eigen logo.

Hoe ontwerp je een logo?

Wat is een logo?

Een logo is een grafisch element wat een organisatie of merk vertegenwoordigd. Een logo bestaat vaak uit een beeldmerk (een symbool) en/of een woordmerk (die de naam laat zien). Omdat een logo jouw organisatie uitbeeldt, is het belangrijk dat deze goed bij je bedrijf past en uniek is.

Tips voor het perfecte logo

1. Hou het simpel

De meest herkenbare logo’s bestaan slechts uit een eenvoudig symbool. Gebruik in je logo niet teveel kleuren (hou het bij maximaal twee), lettertypes en elementen. Hiermee houd je het logo schaalbaar en herkenbaar.

Je logo kan verschijnen op een billboard, smartphone of profielfoto op sociale media. Op al deze formaten moet het logo herkenbaar zijn. Voeg dus niet teveel details toe, of laat deze weg in versies die je speciaal maakt voor verschillende media.

Zorg er verder voor dat je logo maximaal één element heeft die opvalt. Hiermee zorg je ervoor dat het logo simpel blijft. Als je meerdere elementen in je logo verwerkt, komt het geheel druk over en wordt het onoverzichtelijk.

Begin met het ontwerpen van je logo in zwart/wit. Hiermee focus je vanzelf op de vorm. Later kun je kleur toevoegen. Zorg dat je maximaal twee kleuren in je logo verwerkt. Denk hierbij aan de betekenis van de kleuren en wat voor gevoel ze opwekken. Passen deze bij jouw onderneming?

Logo beeldmerken

Eenvoudige logo’s van Adidas, Shell en FedEx

2. Vermijd clichés

Het is een misvatting dat een logo altijd moet laten zien wat je doet. De meest succesvolle logo’s doen dit juist niet. Denk maar eens aan Apple (dat computers verkoopt), Twitter (sociale internetdienst) en Nike (sportkleding en sneakers). In plaats van je bedrijf of je producten letterlijk te nemen (wat als cliché wordt gezien) kan je een abstract symbool nemen of proberen een emotie uit te beelden.

Voorbeelden van logo's

De logo's van Apple, Twitter en Nike

Voorbeelden van logo’s die clichés vermijden

Om clichés te vermijden en een uniek concept te bedenken moet je creatief denken. Probeer bijvoorbeeld twee woorden die met het bedrijf te maken te combineren voor een uniek logo. Of gebruik de negatieve ruimte om een ander symbool uit te beelden.

Voorbeeld creatief logo van Createrra

In dit logo van een kledingmerk worden de eerste letter van het bedrijf Createrra en stukjes koord gecombineerd tot een uniek beeldmerk (ontworpen door: Brandon Archibald)

Voorbeeld logo van Bäcklunds Fotografi

In dit logo is de letter F kunstig in de letter B verborgen. Eromheen zit een lens van een fotocamera (ontworpen door: Oldin Design)

3. Maak meerdere versies

Als je bezig bent met het ontwerpen van je logo’s heb je waarschijnlijk heel veel ideeën. Door een aantal versies uit te werken naar eerste concepten dwing je jezelf keuzes te maken. Kies bijvoorbeeld 3 versies met elk een eigen insteek waar je mee verder wilt.

Laat deze logo’s vervolgens zien aan collega’s, klanten of kennissen. Stel daarbij vragen om erachter te komen welk logo de verschillende doelgroepen het meest aanspreekt. Is je logo duidelijk, komt je idee over en past het bij je bedrijf?

4. Maak je logo tijdloos

Je logo kan, als het goed is, jarenlang of zelfs decennia mee. Probeer dus trends te vermijden. Gebruik niet teveel kleuren, schaduweffecten of kleurverlopen. Deze zijn nu misschien hip, maar gaan er al snel gedateerd uitzien.

Met een tijdloos logo vermijd je clichés. Denk bijvoorbeeld met een logo van een telefoon. Het ouderwetse telefoontoestel was in de jaren ’80 modern, maar als dat in 2020 nog steeds in je logo terugkomt, kom je over als een gedateerd bedrijf.

Voorbeeld logo van NS

Het logo van de NS is al sinds 1968 in gebruik en kan nog steeds meekomen

Tijdloos betekent niet dat het logo nooit aangepast mag worden. Kijk bijvoorbeeld naar Google. Dit logo is meerdere malen aangepast, maar nooit op zo’n manier dat het logo een compleet nieuwe invalshoek heeft gekregen.

Tijdloos logo van Google

Het logo van Google is meerdere keren aangepast aan de huidige tijd, maar de gekleurde letters zijn herkenbaar gebleven

Logo zelf ontwerpen of laten doen?

Zoals je leest, is het ontwerpen van een logo geen makkie. Je kan het maken van een logo altijd door een professional laten doen. Dit is vooral aan te raden als je nog een ervaring hebt met het maken van een logo.

Own Identity heeft al meer dan 10 jaar ervaring met huisstijlen en logo’s. Neem vrijblijvend contact op voor een kennismakingsgesprek of offerte.