Je logo uitbesteden?
Laat je logo ontwerpen door Own Identity.
Wat is een logo?
Een logo is een grafisch element wat een organisatie of merk vertegenwoordigd. Een logo bestaat vaak uit een beeldmerk (een symbool) en/of een woordmerk (die de naam laat zien). Omdat een logo jouw organisatie uitbeeldt, is het belangrijk dat deze goed bij je bedrijf past en uniek is.
Logo ontwerpen tips
1. Hou het simpel
De meest herkenbare logo’s bestaan slechts uit een eenvoudig symbool. Gebruik in je logo niet teveel kleuren (hou het bij maximaal twee), lettertypes en elementen. Hiermee houd je het logo schaalbaar en herkenbaar.
Je logo kan verschijnen op een billboard, smartphone of profielfoto op sociale media. Op al deze formaten moet het logo herkenbaar zijn. Voeg dus niet teveel details toe, of laat deze weg in versies die je speciaal maakt voor verschillende media.
Zorg er verder voor dat je logo maximaal één element heeft die opvalt. Hiermee zorg je ervoor dat het logo simpel blijft. Als je meerdere elementen in je logo verwerkt, komt het geheel druk over en wordt het onoverzichtelijk.
Begin met het ontwerpen van je logo in zwart/wit. Hiermee focus je vanzelf op de vorm. Later kun je kleur toevoegen. Zorg dat je maximaal twee kleuren in je logo verwerkt. Denk hierbij aan de betekenis van de kleuren en wat voor gevoel ze opwekken. Passen deze bij jouw onderneming?
2. Vermijd clichés
Het is een misvatting dat een logo altijd moet laten zien wat je doet. De meest succesvolle logo’s doen dit juist niet. Denk maar eens aan Apple (dat computers verkoopt), Twitter (sociale internetdienst) en Nike (sportkleding en sneakers). In plaats van je bedrijf of je producten letterlijk te nemen (wat als cliché wordt gezien) kan je een abstract symbool nemen of proberen een emotie uit te beelden. In ons volgende artikel leer je hoe je een boodschap meegeeft aan je logo.
Voorbeelden van logo’s die clichés vermijden
Om clichés te vermijden en een uniek concept te bedenken moet je creatief denken. Probeer bijvoorbeeld twee woorden die met het bedrijf te maken te combineren voor een uniek logo. Of gebruik de negatieve ruimte om een ander symbool uit te beelden.
3. Maak meerdere versies
Als je bezig bent met het ontwerpen van je logo’s heb je waarschijnlijk heel veel ideeën. Door een aantal versies uit te werken naar eerste concepten dwing je jezelf keuzes te maken. Kies bijvoorbeeld 3 versies met elk een eigen insteek waar je mee verder wilt.
Laat deze logo’s vervolgens zien aan collega’s, klanten of kennissen. Stel daarbij vragen om erachter te komen welk logo de verschillende doelgroepen het meest aanspreekt. Is je logo duidelijk, komt je idee over en past het bij je bedrijf?
4. Maak je logo tijdloos
Je logo kan, als het goed is, jarenlang of zelfs decennia mee. Probeer dus trends te vermijden. Gebruik niet teveel kleuren, schaduweffecten of kleurverlopen. Deze zijn nu misschien hip, maar gaan er al snel gedateerd uitzien.
Met een tijdloos logo vermijd je clichés. Denk bijvoorbeeld aan een logo met een telefoonhoorn. Dit was in de jaren ’80 modern, maar als dat in 2020 nog steeds in je logo terugkomt, kom je over als een gedateerd bedrijf.
Tijdloos betekent niet dat het logo nooit aangepast mag worden. Kijk bijvoorbeeld naar Google. Dit logo is meerdere malen aangepast, maar nooit op zo’n manier dat het logo een compleet nieuwe invalshoek heeft gekregen.
Logo voorbeelden
Hieronder een aantal voorbeelden van logo’s, gemaakt door Own Identity.
Logo zelf ontwerpen of laten doen?
Zoals je leest, is het ontwerpen van een logo geen makkie. Je kan het maken van een logo altijd door een professional laten doen. Dit is vooral aan te raden als je nog geen ervaring hebt met het maken van een logo.
Own Identity heeft al meer dan 10 jaar ervaring met huisstijlen en logo’s. Neem vrijblijvend contact op voor een kennismakingsgesprek of offerte.